Thursday, November 15, 2007

Ada Apa Dengan Gambar ? [Cerita 1]

Ada apa dgn gamba?? Apa ada dgn gamba?? To make it simple, wut you can tell from one picture? A picture has its own value, meaning, and it is abstract. Ok, let’s create a story from the above picture.

[Cerita 1]

Nama saya Mary Anne. Tapi, mummy called me Mary. Glamour x? hehe ;p. Pada suatu hari, saya b’main2 di tepi taman permainan. Tbe2 saya t’nampak seekor anak kucing t’kedek2 dtg ke arah saya. Alahai… cumel nye die. Nk bela ley x? saya b’kata2 di dalam hati. Dgn rase excited nyerh, saya pon mengangkat ank kucing tu. Nk kasi name ape ekk??okeh, panggil die baby la.

Start from that day, ke mana2 saje saya pergi, saya akan bawak baby. Saya syg sgt dgn baby. Baby segala2 nye buat saye. One day, seperti biasa…saya nk bawak baby gi memain kat tmn permainan. Tibe2, ade satu kete laju melintas di hadapan kami [ saya dan baby]. Dummm!!!! T’dengar bunyik kuat.. saya agak t’kejut apabila mendengar bunyi tu. Tbe2 air mata saya mengalir… baby!!!!! Saya menjerit ..

Seminggu selepas kejadian.

Dan seperti hari2 sebelum nya, saya dan baby gi memain lagi kt tmn permainan. But this time I’ll make sure everything is in safe condition. Tibe2 minah dtg tnye saye, “Mary, awk tgah ckp ngan sape?” “eh, dgn baby la.. xkn dgn pokok kot.”, saya b’seloroh kembali. Minah memandang saya dgn penuh kehairanan. “baby?? Takde pon. Gile la awk ni!” muke die ketakutan dan kemudian die b’lari2 meninggalkan saya t’pingga2. kenapa dgn minah ek?? Saya menyoal hati kecil. Ahh..takde pape la kan. Kemudian baby lari t’kedek2 ke arah padg p’mainan. Riso pulak saya. Nothing la.. selang beberapa minit, dgn t’kedek2 baby dtg kea rah saya. Lega rasanya di hati bile lihat baby. “ baby, jum balik jum..~ da lewat ni.”

Di dapur rumah...

baby, makan la. Penat tau mary ngan mummy gi beli friskies td. Nape baby tanak makan??” saya mula pelik ngan baby. Tbe2 mummy dtg ke arah saya. “nape tu yang??”

baby tanak makan la mummy friskies ni…pelik tul mary!” mummy pandang aku dgn pandangan yg pelik. “Bak baby kat mummy. Let me fed him..” aku nmpak mummy bwk baby ke luar umah. Eh? Baby makan rumput?? Isk.. baby kan kucing. Mane ley makan rumput. Die makan friskies… hati kecil ku membentak.

Di bilik daddy and mummy…

“dear, I worried la dgn Mary tu. Sejak baby takde, Mary cam acting pelik. Sumtime die cakap sorg2..cam cakap ngan baby. Td yg pelik nye, die bwk blk little lamb. And then die panggil lamb tu baby and she gave to that poor lamb friskies!! I wonder why..haih~ cane nie dear??”

“eh, u ni. Biar btol. Xkan Mary ley jd camtu laks? Dun worry, honey. I’ll talks to her later.let’s sleep.”

Esoknye di ruang tamu…

“ Mary, I need to talk to you”

“ yes, dad? Anything?”

“ do you know with whom you are talking to?”

baby, la. Sape lg?”

baby kan lamb, so why u gave him friskies. He shouldn’t eat friskies. He should eat rumput, darling.”

“ eh, dad ni. Nape baby ley jd lamb pulak? Baby kan kucing..”

“haaa..??!!”

Di wajah Mr. David t’pancar seribu satu p’soalan. Xkan la ank pompuan die yg sorg ni xkenal which one is kucing and which one is lamb??pelik..

So, u guys.. wut do u think happened to Mary?? I think u guys have the answer rite? So, keep it to yourself. Chills~~

-cerita 1 off-

No comments: