Saturday, September 12, 2009

al-Qadr

Sedar tak sedar, Ramdhan semakin menginjak meninggalkan dan kita juga telah memasuki 10 malam terakhir, yakni malam Lailatul Qadar. sekejup betul masa berlalu tanpa kita sedari...

" masih saja aku terbuai
Badan terkulai, jiwa terabai
aku tahu, bukan Kau yang jauh..
tapi,
aku yang tidak acuh
aku dekati Kau hanya tika aku butuh
kini,
serasa sesak nafasku,
tandus...
namun ku masih kaku
tak jua ku reguk cawan cinta-Mu
dulu,
malam yg Kau anugerahkan
kulalui dengan percuma..
23 tahun..
jarang aku bersujud
pada dinihari seribu bulan
mungkin nurani tak sanggup menyangganya,
betapa takabburnya dan alpa,
ketika aku minta di mi'rajkan...
padahal jiwaku tak lebih daripada Firaun.
namun sungguh,
ingin aku temui Engkau,
sebelum ajal menjengah di muka pintu.. "
::uena::

::surah al-Qadr::
p/s: Marilah kita sama-sama meningkatkan amal jariah. Sesungguhnya bulan Ramadhan adalah bulan pilihan Allah swt untuk membuka dan memberi peluang kepada hambanya bermuahasabah diri dan melakukan ibadat semaksimum mungkin. Jadi terpulanglah kepada kita untuk memanfaatkan peluang ini sepenuhnya. Janganlah kita tergolong dalam golongan orang2 yang rugi di dunia dan akhirat.

No comments: