Tuesday, July 22, 2008

Ketika Cinta Bertasbih


td mase tgah scroll down ym list, aku terpandangkan status msg seorg rakan ku- Pai.
katanya: "tidak salah kalau cinta itu bertasbih"
wah, perasaan ingin tahu melonjak-lonjak. so, aku pon tnye... ape maksud status msg die tu. rupa-rupanya itu adalah salah satu ayat di dalam sebuah novel karya Habiburrahman El Shirazy yang namanya terkenal dari novel fenomenalnya yang berjudul “Ayat-ayat Cinta”.

hmm, mcm menarik jugak ek tajuk die. so, aku pon try la search review pasal dis novel. basically, novel ni menceritakan tentang dahwah islan yg bertemakan cinta.Kedua novel tersebut sama-sama memberikan contoh kepada umat Islam bagaimana cinta itu diterapkan dalam kehidupan sehari-hari, bagaimana cara seorang muslim/muslimah mengungkapkan rasa cintanya kepada orang yang ia cintai, bagaimana ungkapan cinta itu di-follow up secara Islam menuju tingkat yang lebih tinggi iaitu menjadi sebuah rumah tangga.

Kedua novel ini dengan sangat gamblang mengambarkan tata-tata cara praktis dan sederhana dalam mengaplikasikan aturan-aturan Islam mengenai hal-hal yang berkaitan dengan hubungan cinta antara laki-laki dan perempuan.

mcm menarik kedua-dua novel ni. so, the next to do list is: bile dpt scholar nnt nk gi carik buku ni. yay!!~ harap2 buku ini dpt membuatkan diri ini menjadi manusia yg lebih baik. ameen~

1 comment:

rem58 said...

"sangat gamblang"..gamblang tu apa ye?