Wednesday, July 16, 2008

Cuti Semester yang ...

Serasa, lama sudah jari jemari ku tidak menari-nari di atas papan kekunci ini. bait-bait ayat pun sudah mula kekok bermainkan iramanya. maaf... andai apa yg aku ukirkan kali ini tidak seindah dahulu lagi. Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga aku menghabiskan sisa-sisa semester lepas dan diakhiri dengan tugasan "PDP I".

Cuti aku bermula dgn sebuah kisah sedih. kepulanganku kali ini disambut dgn berita tok aku yg sdg sakit tenat. aku sebagai cucu, sedaya upaya menjalankan tanggungjawabku. aku harap, biarlah aku dpt menjaga tok aku dgn baik sebelum ajal menjemputnya. Syukur... doaku t'makbul. walaupun sehari..aku b'syukur. aku sempat memohon maaf drpdnya. aku sempat mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran ke telinga nya. saban kali... aku mengajarnya mengucap. sesungguhnya, aku tidak menyesal. walaupun hanya sehari.. tp, kepulangan ku tidak sia-sia. pada ptg sabtu, akhirnya tok aku menghembuskan nafasnya yg t'akhir. Innalillah... Allah lebih menyayangi dia. aku doakan agar rohnya sentiasa dicucuri rahmat dan dibawah lindungan-Nya. al-fatihah.

Selama tiga malam b'turut-turut bacaan tahlil dan kenduri arwah diadakan di rumahku. memandangkan selama ini ayah dan mak yg menjaga tok dan wan, jd kenduri arwah dibuat di rumah aku. nk dikatakan penat tu... memang lah penat. ye,lah... lepas kenduri sudah pasti rumah akan b'selerak. kalo nk diturutkan rasa penat.. mmg malas nk kemas. tp, aku buang rasa tu jejauh. kesian pulak dekat mak nnt. sape lak yg nk kemaskan..~

Cuti kali ini amatlah berlainan dgn cuti-cuti yg sebelum nya. percaya atau tidak.. aku sempat b'kerja sebagai 'cashier' kat kantin kilang Continental. ^^ mula-mula tu, agak cuak dgn situasi baru di tempat kerja. tp, akhirnya b'jaya jugak aku menyesuaikan diri. mcm-mcm ragam org yg aku jumpa mase jd cashier tu. ada yg kedekut la.. dah,la amik lauk byk. melimpah ruah..bile kene byr mahal...merungut pulak. ade pulak yg sempat lg nk menggatal. aiyark... mcm2 ragam. xsume yg byk songeh..ade je yg ok. cume yg xley blah nye..minah-minah indon rupenye gatal2 ek. partner aku ni cashier gak r.. lelaki. bley plak si minah indon ni ngorat budak tu..semata-mata nk makan murah. line aku xmo b'atur. bajet nk ngorat r tu... last2 kene harga mahal.. bising 1 kantin. ahahha :D

keje aku b'mula kul 6 pg, sbb dorg stat makan dr kul 6.30 pg - 8.00 pg. mmg tiap-tiap ari la aku bgon awal. kul 5 pg da bgon. mane nk b'siap lg.. mane nk drive lagi.. sejam jugak,lar~ sampai je kt kantin..tugas pertama yg aku kene buat ialah pastikan air sume da siap bancuh. sudu garpu da disusun. gelas sume da disusun. n kuih-muih cukup. then, t'cangak la aku kt kaunter cashier tu. tp..xde la duduk saje. kalo agak-agak xde org..aku akan kemas2 meja. then, abes je sesi pagi.. rehat jup. then kene potong2 buah-buahan. mula-mula tu, mmg xreti la. ye r..nk kene potong sume nk kasi same saiz.. kalo sekadar potong bodo je..tau r aku. tp, skan ni..aku da cekap beb. hahaha :P antara buah yg dijual.. betik, tembikai, mangga, pisang, honeydew dan mcm lagi. mmg byk. slalunye kalo stat potong buah kul 8.30 pg.. kul 10 baru siap. sbb pas potong tu, nk kene packing lagi. kalo buat sorg2, mau nangis.. then, start kul 11 kene prepare kaunter cashier da. stat kul 11 smpai kul 1.30 kene b'diri kt kaunter tu. mmg lenguh seyh kaki ni.. tp, xkesah lah. da keje mmg cmtu kan. tepat jam 3.30 ptg, aku pon chow~~ hakhakhak. tunggu ape lagi kan... :P

mcm-mcm pengalaman aku dpt mase keje kt situ. w'pun hanya sebulan.. tp, mmg berbaloi. mcm-mcm ragam manusia yg kte bley tgok. s'benanrnye byk lg aku nk tulis. tp, cm da xlrt nk type da ni. xcukup stamina lg ni.. hahaha. bese la.. baru nk warm up. lame seyh..x b'blogging ni. ^^
kay,la..till then~

2 comments:

sUe said...

uena...ni tok lelaki ke tok perempuan uena? yang duduk sebelah rumah uena tu kan? alaaa...sedeynyer...huk3..Innalillah...

Uena said...

yerp2...top perempuan. skan ni wan una duk umah una...~